Alžbeta Báthoryová. Kto vlastne bola?

Autor: Martina Žifčáková | 11.6.2011 o 15:54 | (upravené 1.7.2011 o 0:06) Karma článku: 6,65 | Prečítané:  2578x

Alžbeta Báthoryová ma vždy veľmi fascinovala svojou tajuplnosťou a povesťami, ktoré sa týkali jej osoby. V histórii sa stretávame s viacerými individualitami, (napr. Vlad III. Ţepeş, Anna Rosina Listiusová, Lucrezia Borgia) ktoré sa vymykali spoločenským a ľudským normám. Z historických prameňov a výskumov o našich dejinách, si dokážeme utvoriť obraz spoločnosti, tej ktorej éry. Treba však brať do úvahy, že aj v minulosti, aj dnes sa vyskytli výnimky, ktoré svojou osobou alebo chovaním poburovali, či vyvolávali strach v masách ľudí. Človeka vždy lákalo „zakázané ovocie“. Sme nevyspytateľné bytosti, ktoré majú neuveriteľne veľa anomálií v správaní. Pretože mnohých ľudí lákali a lákajú záhadné, či morbídne alebo ťažko vysvetliteľné javy, stávajú sa aj osoby ako Alžbeta Báthoryová inšpiráciou umeleckých diel, ktoré nesú pochmúrnu atmosféru svojich temných múz. Kapela Cradle Of Filth venovala svoj album Cruelty and the Beast práve Alžbete Báthoryovej. Ďalej to boli kapely Venom a Bathory a mnohé iné.

Alžbeta BáthoryováAlžbeta Báthoryovácez-okno.net

Alžbeta Báthoryová, nazývaná aj "Čahtická pani", či "Krvavá grófka" sa narodila v roku 1560 v Nyirbátore a zomrela v roku 1614 v Čachticiach. Rod Báthoryovcov sa delil na dve základné línie: ecsedskú a somlyóovskú. Otcom Alžbety Báthoryovej bol Juraj Báthory z ecsedskej vetvy a matkou Anna Báthoryová zo somlyóovskej vetvy. Rod Báthoryovcov začal priezvisko Báthory používať, keď do svojej dŕžavy získali lokalitu Bátor, dnes Nyirbátor v Maďarsku. Pre viacerých Báthoryovcov boli charakteristické extrémne črty povahy ako krutosť alebo sexuálna zvrátenosť, napríklad u Žigmunda Báthoryho, Kláry Báthoryovej a Anny Báthoryovej. Tieto povahové vlastnosti boli známkou degenerácie rodu, ktorý napokon aj čoskoro vymrel. Zdá sa, že neresti rodu vrcholili práve v osobe Alžbety Báthoryovej. Kraft-Ebing sadizmus ako prejav anomálie pohlavného pudu nazýva podľa mena markíza De Sada. Sadista je človek, ktorému spôsobuje rozkoš utrpenie druhého. V mnohých prípadoch dosahujú rozkoš mučením iných osôb. Typ sadizmu, ktorý možno pričleniť k správaniu Alžbety Báthoryovej, je tzv. impulzívnym sadizmom. Subjektom, ktoré majú uvedenú poruchu správania, spôsobujú rozkoš prejavy hrôzy, úzkosti a bezmocnosti obetí. Impulzívni sadisti bývajú pri svojom krutom správaní akoby zbavení zmyslov, pričom ich počínanie sa končieva usmrtením, prípadne zohavením ich obetí. V takomto prípade sa hovorí o nekrosadizme. V týchto prípadoch ide o izolované pudové konanie pri dobre zachovaných ostatných duševných schopnostiach. Alžbeta Báthoryová za pomoci svojich sluhov Jána Ujváryho alias Ficka, Heleny Jó, Dory Szentesovej a Kataríny Beneckej, mučila a vraždila nevinné dievčatá a ženy. Svoje obete si vyberala bez ohľadu na ich pôvod. Dôkazom toho sú dokumenty o výpovediach svedkov, kde sa uvádza, že ukrutným spôsobom zavraždila veľa nevinných dievčat nešľachtického i šľachtického pôvodu. Trýznenie páchala vo väčšine prípadov sama. Ján Ujváry vyhlásil, že pani často mučila devy sama, pričom ich pálila na rôznych citlivých miestach horúcim železom. Po tomto mučení ich nahé vyložila na mráz a sneh a polievala studenou vodou až kým nezmrzli. Helena Jó uviedla, že dievčatá pálila sviečkou. S pochovávaním mŕtvol si nerobila problémy, pretože ich jednoducho zahrabala kdekoľvek pri ceste, počas svojich častých ciest. Táto skutočnosť sama o sebe znemožňuje zistiť skutočný počet obetí. Ich značný počet možno dedukovať z toho, čo vyhlásili Benedikt Desö, Jakub Szilvássy a Ján Zamabory. Počet obetí, ktoré zahynuli jej rukou, odhadol Juraj Závodský, Thurzov (Juraj Thurzo bol uhorský palatín, s veľkou mocou. Po panovníkovi to bol prvý muž v krajine s rozsiahlou politickou, vojenskou, finančnou a súdnou právomocou. Mal právo vyniesť hrdelný rozsudok aj nad osobami šľachtického pôvodu) sekretár, približne na 600. Zrejme sa opieral o výpoveď svedkyne Zuzany v Bytči, ktorá hovorila o Szilvássyovom zozname, ktorý mal obsahovať mená 650 osôb. Možno však reálne pripustiť, že v zozname boli len obete zavraždené v Léke a v Keresztúri, kde bol Szilvássy provizorom. Pravdepodobný počet obetí bude oveľa vyšší, hoci zistiť ho je v súčasnosti nemožné. Povesť o Čachtickej pani Prezývku "Krvavá grófka" Alžbeta Báthoryová dostala lebo bola údajne posadnutá túžbou po kráse, a bola si istá, že keď sa bude kúpať v krvi mladých dievčat, omladne. Tak začala nemilosrdne mučiť a zabíjať svoje slúžky, a taktiež si na hrad dovádzala ďalšie a ďalšie dievčatá, aby mohla uspokojovať svoje zvrátené potreby. Osobnosť Alžbety Báthoryovej v metalovej hudbe Alžbeta Báthoryová ako nešťastne známa historická osobnosť sa stala inšpiráciou mnohých umeleckých diel, či už literárnych, filmových alebo hudobných. Človeka ako bytosť zvedavú a bažiacu po tajomstvách a strašidelných príbehoch, či niečom neobvyklom, temnom a zlom fascinujú aj takéto témy. Rovnako ako historické fakty potvrdzujú ukrutnosť Alžbety Báthoryovej, tak aj povesť o kúpaní sa v krvi mladých panien v sebe skrýva istú senzáciu. Určitú skupinu ľudí priťahovalo, priťahuje a zrejme aj bude priťahovať očarenie z možno pre niekoho morbídnych, tajomných, démonických, hororových, strašidelných či abnormálnych udalostí a osobností. Dôkazom toho je aj nemalé množstvo interpretov metalovej hudby. Asi najznámejšími kapelami metalovej hudby, ktoré sa zaoberajú aj tematikou Alžbety Báthoryovej sú Venom, Bathory a Cradle of Filth. Metalová hudba je veľmi rôznorodá a má mnoho odnoží a subžánrov. Nie je vôbec náhoda, že práve jeden z najexpresívnejších subžánrov tohto hudobného štýlu black metal je inšpirovaný aj osobou Alžbety Báthoryovej. Dani Filth vokalista hudobnej skupiny Cradle Of Filth v rozhovore pre internetovú stránku metro.co.uk odpovedal na otázku, čo je to vlastne black metal. „Je to oslava temnej strany – ponorenej do okultizmu a tajomstva. Sme hudobné ekvivalenty spisovateľov ako sú Stephen King alebo Clive Barker.“ Black metal vznikol vo Veľkej Británii a jeho vývoj pokračoval v Nórsku, kde sa sformovala významná odnož black metalu, tzv. norwegian black metal (nórsky black metal). Typické prvky a motívy black metalu sú texty o temných, démonických bytostiach, satanistická filozofia a protikresťanská angažovanosť. Po hudobnej stránke je najdôležitejšou atmosféra ponurosti, obskúrnosti (z lat. temný, podozrivý), tajuplnosti, desivosti, hororovosti, brutality alebo drastickosti. Pojmy ako brutalita a drastickosť výrazu, sadomasochizmus, bizarnosť, horor, gotickosť, mysterióznosť, erotickosť a pornografickosť výrazu, dobre charakterizujú viaceré aspekty metalovej hudby a majú priamu spojitosť aj s fenoménom Alžbety Báthoryovej, ako určitej múzy pre tento hudobný žáner a najmä pre kapelu Cradle of Filth. (Podobným zdrojom inšpirácie býva aj osobnosť grófa Drakulu /Vlada III. Ţepeşa./ Venom Venom je anglická black metalová skupina. Ich pieseň Countess Bathory (grófka Báthoryová), sa zaoberá známou povesťou o Alžbete Báthoryovej, ktorá hovorí, že sa kúpala v krvi mladých panien, ktoré lákala na svoj zámok, pod zámienkou lepšieho života. Kúpanie v krvi jej malo zabezpečiť večnú krásu, no smrť človek neoklame. Bathory Bathory je švédska black/ doom/ deathová kapela, ktorá nesie meno po Alžbete Báthoryovej. Založil ju Quorthon (multiinštrumentalista, vokalista, textár) v roku 1983. Z rozhovoru so spevákom Quorthonom, ktorý bol uvedený v metalovom magazíne Spark sa dozvedáme, ako kapela prišla k názvu Bathory. „Asi si to nebudeš pamätať, ale v polovici sedemdesiatych rokov sa zdvihla obrovská vlna záujmu o drakulovské filmy a horory. Jedna špecializovaná filmová spoločnosť vtedy natočila film o grófke Bathoryovej..., na názov si už naozaj nepamätám, ale spomínam si, že to bolo veľmi vzrušujúce., ehm... sledovať tu ženskú verziu grófa Drakulu. Vtedy som sa zaujímal o upírov a bavili ma rôzne tie hororové záležitosti. Keď sme potom v marci 1983 založili skupinu, bol jej prvý názov COUNTESS BATHORY (grófka Báthoryová). Potom sme si samozrejme uvedomili, alebo nám to snáď niekto povedal, že existuje nejaká anglická kapela, ktorá sa nazýva VENOM a má pieseň "Countess Bathory". Povedali sme si že predsa nemôžeme našu skupinu nazvať rovnako a začali sme si hovoriť NOSFERATU a bolo tam ešte niečo s peklom... Za dva mesiace sme sa k tomu ale aj tak vrátili, grófka Bathoryová bola predsa len zaujímavejšia osoba než nejaký Nosferatu, a tak vznikol definitívny názov BATHORY.“ „Quorthon je postava natoľko záhadná a tajomná, že vlastne dodnes nikto identitu tohoto švédského skladateľa dobre nepozná. Je až podivuhodné, že človek, ktorý opustil v štrnástich školu s tým, že nechápe, čo by mu mohla vlastne dať, mal také literárne a historické znalosti a pomenoval svoj projekt po Alžbete Báthoryovej.“ Cradle Of Filth Väčšinu tvorby hudobnej skupiny Cradle Of Filth je možné zaradiť k symfonickému atmosférickému dusk (z angl. prítmie, súmrak) metalu s prvkami black metalu zo Spojeného kráľovstva, presnejšie zo Suffolku. Členovia uvedeného zoskupenia sú nasledovní: Dani Filth – vokály /jeho hudobným vzorom je napr. Danny Elfman (spolupracovník režiséra Tima Burtona, ktorého filmy majú morbídno - hororový charakter minulých čias, ako napr. Ospalá diera alebo Mŕtva nevesta). Hudba Dannyho Elfmana sa dokonale zžíva s atmosférou Burtonových filmov)/, Paul Allender – gitara, Dave Pybus – basgitara, Martin Škaroupka – bicie, Charles Hedger – gitara, Ashley Jurgemeyer – klávesy, vokály. V uvedenom hudobnom zoskupení sa počas jeho existencie vystriedalo 20 rôznych hudobníkov. Charizmatický spevák Dani Filth a jeho nezameniteľný škrekot, hlboký growling (zavrčanie – z angl. growl) , temné šepotanie a trpiace kvílenie, tajomná atmosféra a záhadné texty sú hlavnými znakmi kapely, vedľa melodických gitár a gotických, symfonických kláves. Pre Cradle Of Filth je atmosféra veľmi dôležitým prvkom v ich hudbe. Táto pre nich charakteristická atmosféra je temná, mystická, vracia nás svojou náladou o niekoľko storočí do minulosti. Vo svojich textoch využívajú mytologické prvky, záhady a veľkou inšpiráciou, ktorá je aj témou celého jedného ich albumu je Alžbeta Báthoryová. V rozhovore pre internetovú stránku examiner.com, sa Dani Filth vyjadril o albume Cruelty and the Beast, že ide hlavne o podstatu šmrncu sériového vraha. V inom rozhovore pre metal-rules.com Dani Filth odpovedal na otázku kedy začali uvažovať o téme pre tento album a prečo grófka Báthoryová vystúpila do popredia. „Bola to celková hlboká fascinácia s jej osobou a mýtom a legendou o nej na dlhú dobu. Na predchádzajúcich nahrávkach sme sa o nej zmienili v istom kontexte, ale zdalo sa, že prišiel ten správny čas urobiť niečo komplexné. Vyzeralo to ako perfektná príležitosť spracovať nielen mýtus o nej, ale aj realitu a dať tomu celému nádych Cradle of Filth a zmeniť to do temnej rozprávky. Zaujímala ma veľmi dlho. Keď som prišiel s myšlienkou na novú nahrávku, práve sme začali písať nejaké texty a mali sme hotových zopár piesní. V tom období som dočítal knihu o Alžbete Báthoryovej a mám jej obrazy po celom mojom dome. A tak nejako som sa k tomu dostal. Áno, je to koncept. Sú tam samostatné príbehy. Každá pieseň reprezentuje príbeh, ale aktuálny prúd albumu je jeden, veľký, veľký koncept.“ Uvedený hudobný album, ako už bolo uvedené, sa nazýva Cruelty and the Beast (Krutosť a Zviera) a je ich tretím štúdiovým albumom z roku 1998. Na obale tohto CD albumu je zobrazená žena, vo vani plnej krvi. Je mladá a krásna, má čierne vlasy a tmavé pery. Využité farby sú čierna, tmavá červená a hnedá., čiže farby typické pre horor alebo gotickosť výrazu. Obraz je ponurý a tmavý. Stvárňuje A. Báthoriovú podľa povesti o nej. Vedľa vane v ktorej žena sedí je položená ľudská lebka. Lebka v tomto zmysle môže byť symbolom smrti a pominuteľnosti. Pretože podľa povesti Alžbeta Báthoryová chcela ostať naveky mladá a nechcela zostarnúť. Symbol lebky poukazuje na krehkosť života, s ktorou sa Alžbeta tak zahrávala. Či už so svojím životom alebo životom jej nevinných obetí. Povesť hovorí, že sa kúpala v krvi mladých dievčat, vraždila ich a mučila, kvôli svojmu vlastnému uspokojeniu. Lebka navodzuje atmosféru smrti a utrpenia, predzvesť toho, že sa stane, či stalo niečo zlé. Mysterióznosť sa nám dostáva pod kožu, celá osoba a udalosti okolo Alžbety Báthoryovej sú tajomné a ťažko vysvetliteľné. Tento album obsahuje 10 skladieb: 1.) Once upon Atrocity (Kde bola, tam bola Krutosť) 2.) Thirteen Autumns and a Widow (Trinásť jesení a vdova) 3.) Cruelty Brought Thee Orchids (Krutosť Ti orchidey priniesla) 4.) Beneath the Howling Stars (Dole kvíliace hviezdy) 5.) Venus in Fear (Venuša19 v obavách) 6.) Desire in Violent Overture (Túžba v násilnickej predohre) 7.) The Twisted Nails of Faith (Stočené nechty pravej viery) 8.) Bathory Aria (Ária na Báthoryčku) 9.) Portrait of the Dead Countess (Portrét mŕtvej grófky) 10.) Lustmord and Wargasm – The Lick of Carnivorous Winds (Ľahký dotyk vetrov mäsožravých) Prvá skladba, Once upon Atrocity začína spevom, ktorý má „chrámovú atmosféru“. Tento dojem ešte viac podtrháva echo, ozvena. Pridáva sa syntetizátor so zvukovým efektom huslí. Nálada je tajomná. Už prvá skladba nám udáva, v akej nálade sa bude niesť celý album. Efekt navodzuje horovú atmosféru, môžeme tu cítiť horor výrazu. Keďže album je tematicky jednotný a skladby sa prelínajú, vytvára to komplexný „hudobný príbeh“ o Alžbete Báthoryovej a jej živote. Každá skladba je niečím iná, ale zároveň spolu tvoria jeden celok, rozdelený do desiatich kapitol, čiže jednotlivých skladieb. Album Cruelty and the Beast dokonale zachytáva zvláštnu a tajomnú osobnosť Alžbety Báthoryovej. Piata skladba Venus in Fear (Venuša v obavách) má zvláštny, eroticko-záhadno-zvrátený ráz. Je kontroverzná, vulgárna a pornografická. Počujeme stony mučených dievčat, ich krik a vnímame ako si toto celé týranie A. Báthoryová vychutnáva a užíva. Skladba nás vťahuje do krvavých orgií A. Báthoryovej. V skladbe Bathory Aria (Ária pre A. Báthoryovú) sa nám tento motív vyskytuje znova. V koncepte celého albumu je možné považovať túto skladbu za ťažiskovú, pretože názov Ária sa chápe v tomto zmysle ako óda, čiže oslava jej osoby. Bathory Aria Skladba začína úryvkom z latinskej modlitby Gloria in Excelsis Deo (Sláva Bohu na výsostiach) za sprievodu syntetizátora, ktorý navodzuje záhadnú atmosféru, ktorá vládla na hradoch a zámkoch v minulosti. Ďalej skladba pokračuje už v typicky metalovom duchu. To znamená: hra bicích nástrojov v „rýchlom tempe“, melodické gitary a škrekľavý, raz hlboký, raz vysoký „spev“ Daniho Filtha. Skladba je rozčlenená na tri úseky: I. Nevedomý ako sluha, II. Fúga o vražde havranov, III. Oči, ktoré svedkom šialenstva boli.

 

Zdroje: 1. KOČIŠ, Jozef: Alžbeta Báthoryová a jej obete – Pravda o čachtickej panej. 4. vyd. Žilina: Knižné centrum, 2007. 116 s. ISBN 978-80-8064-284-6

2. Cradle Of Filth Official Page. (11.06.2011) http://theorderofthedragon.com/

3. CHRISTOU, Igor & Cyklo: Interview s Quorthonom z Bathory. In: Spark: 1/1995

4. ŠANTROCH, Vratislav. In: ROCK Report, ročník IV., 7/1994

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?